Thursday, October 8, 2009

Filem adalah Lelaki, mengikut konsep GAZE...???

Melihat kepada maksud Gaze itu sendiri ialah ia adalah satu terma yang menunjukkan konsep bagaimana penonton melihat sesuatu objek di dalam filem.

MALE GAZE
Lelaki yang mengawal segala – galanya. Melambangkan sifatsifat lelaki yang agung dan merendahrendahkan perempuan.Filemfilem menunjukkan konsep lelaki itu adalah gaze dalam filem dan filem itu menerapkan lelaki adalah gaze. Renungan lelaki sangat menyerap dalam pengiklanan dan boleh diandaikan atau diambil kesempatan.Lelaki memandang perempuan sebagai objek sex semata – mata.


Melihat kepada penulisan Laura Malvey dalam penulisannya berkaitan gaze, ia menggambarkan lelaki ini adalah boleh di anggap sebagai antagonis (threat by castration).

boleh di bahagikan kepada tiga iaitu :

1. Penggunaan psykoanalisis secara politikal dalam naratif filem.

a. Melihat kepada konsep pskoanalisis ialah sifat seseorang itu ialah tidak sebenarnya berlaku semulajadi. melihat kepada gaze ialah lelaki ini cuba mengelakkan diri dari terancam.Pengkajian selalu di khususkan kepada itu. tapi jika dilihat dari segi psikoanalisis yang dilihat dalam hasil penulisan Laura Malvey yang selalu mengaitkan sifat - sifat manusia ini bukan datang secara semulajadi. Ia banyak di pengaruhi oleh beberapa faktor seperti kehidupan dalam keluarganya sendiri. Perubahan sifat kepada penentangan dengan apa yang sedia ada, menjadikan ia sebagai sesuatu yang menyebabkan keluar satu tindakan yang menjadi sifat mereka.

1.Menggunakansubjek” yang menjadi pemikiran seorang spektator yang melibatkan lelaki.
2.Lelaki melambangkan theat of “castration”. Meningkatkan fikiran nafsu syahwat yang terlampau.
3.Objek (perempuan) di politikal dalam filem.



2. kepuasan dalam melihat dan ketaksuban(obses) dengan ciri kemanusiaan.

1.Naratif filem hanya melambangkan perempuan sebagai pemuas nafsu.
2.Mengajak lelaki untuk melihat keghairahan yang di tunjukkan dalam filem.
3.Memberi kepuasan kepada lelaki yang menjadikan mereka “pengintai

3. Perempuan sebagai objek tarikan dan lelaki sebagai sektator.

1.Gabungan spektator lelaki dan naratif filem membentuk konsep “gaze”.
2.Perempuan menjadi objek erotik dalam filem dan menjadi subjek kepada penonton yang melihat filem tersebut.
3.Pada sudut pengarah lelaki mengawal perjalanan cerita.

Ketiga -tiga bahagian di atas melambangkan apa itu gaze dalam melihat konsep naratif dalam filem. pengkajian tentang gaze banyak menghasilkan pelbagai andaian. Sehingga ada cetusan yang membuat feminism gaze. dalam hal ini pelbagai yang di buat bagi mengkaji aspek sebenar GAZE ini. secara tidak langsungnya, Gaze juga mempunyai dalam bentuk male dan female gaze.

No comments:

Post a Comment