Tuesday, October 6, 2009

InSpiRasi AyAt-aYaT CinTA....??

TeAteR PenDek (ShoRt THeArTrE....??)
Hasil nukilanku ketika mambantu sahabatku yang inginkan sesuatu yang boleh di ikuti, maka lahirlah cinta agung : Inspirasi ayat - ayat cinta....

MONOLOG

MARIA, FAHRI, dan AISHA MASUK KE PENTAS DAN FAHRI BERDIRI DI TENGAH-TENGAH. MARIA KIRI DAN AISHA KANAN.

MARIA

Senangnya, jika kita dapat bertemu dengan jodoh. Tidak sabar kurasakan untuk ketemu jodoh yang di tentukan oleh Tuhan dari langit. Pasti, hatiku akan berkata syukur kepadaNya. Ibarat Nil dan Mesir yang diciptakan bersama.

FAHRI

Setiap orang memiliki jodohnya masing-masing. Bagaikan Nil dan Mesir. Tanpa Nil tidak terciptalah Mesir. Tanpa mesir, Nil juga tidak di kenali. Ia memerlukan satu sama lain. Jodoh itu hadir dari hati, bukan dari langit. Ia dekat sekali.

AISHA

Aku mengkagumi jodoh yang diketemukan denganku. Hatinya ikhlas, suci dan bersih. Alhamdulillah, syukurku kepadaNya kerana mempertemukan aku dengannya. Aku cintakan dia dan kerana cintaku pada dia suamiku, aku sanggup berkongsi kasihku dengan cinta pertamanya.

KAWASAN PENTAS MENJADI GELAP.

V/O SUARA LELAKI

Aku nikah akan dikau Fahri dengan Maria dengan mas kahwin sebanyak RM 100 tunai.

V/O FAHRI

Aku terima nikahnya, Maria dengan mas kahwin Rm 100 tunai.

PLOT

MARIA duduk di atas katil dan tiba-tiba keluar darah dari hidung. AISHA masuk kedalam bilik dan melihat MARIA termenung.

AISHA

Kenapa dengan kamu Maria?

MARIA

Entahlah Kak Aisha, rasa macam aku semakin jauh.

AISHA

Kenapa kamu cakap begitu Maria?

MARIA

Tidak ada apa-apa kak Aisha. Hmm dimana Fahri?

AISHA

Dia pergi beli makanan. Sebentar lagi pasti dia akan pulang. Hmm..sebentar ya Maria. Biar kak Aisha lihat Fahri diluar ya.

Maria melihat Aisha pergi.

MARIA

Ya allah, seandainya, ini saat aku akan kembali kepada mu, Aku bersyukur kepada mu kerana membenarkan aku hidup bersama dengan jodohku walaupun seketika. Mungkin ini, balasan kepadaku kerana menjadi penganggu kepada kehidupan Aisha dan Fahri.

MARIA baring menahan kesakitan.

FAHRI

Assalamualaikum..Maria.

MARIA senyap dan tidak menjawab. Fahri memandang Aisha. Mereka berdua kerisauan.

AISHA

Fahri?

FAHRI

Maria…maria…

MARIA

Fahri, kamu sudah pulang?

FAHRI

Ya Maria. Kenapa dengan kamu?

MARIA

Fahri,bolehkah kamu berjanji dengan ku?

FAHRI

Maria,

MARIA

Mahukah kau berjanji dengan ku Fahri?

FAHRI

Baiklah, apa dia yang kamu ingin cakapkan?

MARIA

Berjanji denganku yang kamu akan menjaga kak Aisha dengan baik.

FAHRI

Apa yang kamu cakapkan ni Maria?

MARIA

Berjanji denganku?

FAHRI

Baiklah aku berjanji.

MARIA

Kak Aisha, terima kasih kerana membenarkan diriku mendapat kasih daripada Fahri.

AISHA

Maria, apa yang kamu cakapkan ini. Maria.

MARIA hanya tersenyum.

MARIA

Aku rasa bersalah kepada kamu kak Aisha. Maafkan aku kak Aisha yang banyak menyusahkan hidup Kak Aisha.

AISHA

Maria, apa yang kamu cakapkan ini. Kak Aisha tidak pernah rasa kamu menyusahkan kakak.

FAHR

Maria, kamu dengar sini. Aku tidak akan mensia-siakamu berdua.

MARIA

Terima kasih fah…(batuk berdarah)

FAHRI

Astagfirullahalazim…doctor…

MARIA memegang tangan tangan fahri.

MARIA

Tidak perlu, Fahri..aku ok. Tidak perlu panggil doctor…Fahri aku belum sembahyang lagi. Mari sembahyang bersama dulu?

Fahri memandang Aisha. Aisha mengangguk sahaja. Mereka mengerjakan sembahyang sehingga habis. Selepas memberi salam, Aisha melihat Mria hanya terdiam kaku. Aisha pergi ke Maria. Maria telah menghembuskan nafas terakhir. Fahri memangku Maria sambil mengalirkan air mata. (keluar muzik sedih)

FAHRI

Maria….maria…maria!!!

AISHA pergi ke sudut tepi, sambil menangis.

-TAMAT-

No comments:

Post a Comment