Wednesday, October 7, 2009

2 HaTi 1 jIwA....???

Melihat filem 2 hati 1 jiwa membuatkan aku tertanya - tanya apakah pendapat orang ramai akan kehadiran filem ini di pasaran tidak lama lagi. Adakah ia dapat mengubah perspektif penonton terhadap filem arahan Prof Madya A. Razak Mohaideen?

Aku pasti, akan begitu ramai orang akan memperkatakan tentang filem ini. Lebih -lebih lagi mereka yang sentiasa tidak suka ataupun yang sering mengkritik filem - filem Prof.

Filem ini memaparkan kisah pasangan kembar iaitu Lana dan Lina. Yang menjadi cerita agak menarik ialah mereka melekat di bahagian tangan dan kepala. Mungkin ini akan menjadi salah satu faktor daya tarikan orang ramai untuk melihat filem ini. Melodrama dalam filem ini, yang menunjukkan kehidupan mereka yang selama ini hanya duduk di rumah dan kehidupan mereka mula berubah apabila mereka di terima untuk memasuki Universiti.

Universiti?? Melihat kepada penggunaan Universiti Teknologi Mara (UiTM) dalam filem ini ialah dapat menunjukkan bahawa UiTM merupakan salah satu universiti terbaik yang ada. Lalu ia akan menaikkan nama UiTM di persada serata tanah air.

Mendengar pula kata - kata Prof, semasa ia sedang di temuramah, dia memperkatakan bahawa dia membuat filem dengan melihat kehendak pasaran iaitu kehendak penonton. Cerita - cerita sebegini memang di kehendaki oleh setiap penonton di Malaysia. Lebih - lebih lagi sememangnya mereka yang meminati filem arahan Prof.

Aku dekat sini bukan nak mengkritik ataupun bukan nak mengagungkan juga filem ini. Tetapi aku yang dikatakan bakal mewarnai perfileman tanah air kita, aku menyokong filem ini yang dapat menunjukkan MALAYSIAnya. Aku merasakan, filem ini boleh menjadi salah satu filem terbaik yang di buat oleh Prof. Aku tahu, ramai yang akan mengatakan apa yang Prof buat sebenarnya dalam filem ini. aku pasti dapat melihat di mana - mana akan ada yang memperkatakan tentang filem ini. Mungkin ada yang positif dan mungkin ada yang negatif. Aku pasti 100% bahawa akan ada blogers, or pengguna - pengguna laman web yang lain akan menunjukkan reaksi mereka selepas menonton filem ini.

Aku agak tertarik dengan salah satu dialog yang di lafazkan dalam filem ini, yang bunyinya ala - ala begini..... "Buatlah filem yang penonton suka, dan bukannya filem syok sendiri"... Apa yang cuba disampaikan di situ....Fikirkan lah mereka yang mungkin terasa dan mungkin akan lebih mengkritik filem ini...............

No comments:

Post a Comment