Monday, October 5, 2009

Filem Melayu?

Melihat kepada tajuknya sahaja kita sudah tahu bahawa filem melayu terkenal dengan penceritaannya tersendiri., Konsepnya, dan cara filem melayu itu di sampaikan.

Tetapi adakah kita betul - betul faham apa itu filem melayu? Bolehkah filem - filem melayu ini di angkat sebagai filem national kita?

Melihat kepada konsep - konsep filem melayu yang di sampaikan oleh beberapa pengarah kita di Malaysia yang telah mencipta namanya di persada perfileman tanah air, ia terlalu meluas. Bukan hendak menyebelahi sesiapa, tetapi kalau kita melihat betapa payahnya filem - filem melayu kita hendak meletakkan 'diri' mereka sebaris dengan filem - filem yang datang dari antarabngsa? Boleh ke?

Jawabkan untuk saya?

Filem melayu telah berkembang sejak dari mula ia di perkenalkan di tanah air kita sejak Filem Laila Majnun yang menjadi filem Melayu pertama ditayangkan di Tanah Melayu. Filem ini dihasilkan oleh B.S. Rajhans, seorang pengarah dari India pada tahun 1933.

Lihat sendiri, siapa pengarahnya ketika itu? Adakah orang melayu?
Tidak Bukan? Jadi salahkah 'dia' yang bukan berketurunan melayu membuat cerita melayu?
'Dia' sering di caci dengan filem yang dihasilkannya? Pernahkah kita melihat betapa payahnya 'dia' ingin membuat filem tersebut?

Jika kita sering mengutuk filem - filem melayu yang cuba diangkat, bagaimana filem melayu itu hendak maju?

Justeru itu fahamilah dahulu apa itu filem MELAYU...........

No comments:

Post a Comment